Riga är Lettlands huvudstad och det är inget nytt. Centralt placerad vid floden Daugava har Riga varit huvudstad i de perioder Lettland varit ett självständigt land, men det här är ett land som flera stormakter dragit i genom århundradena, vilket har lett till mycket intressant historia. Förutom den rysk-sovjetiska ockupationen på senare tid intogs landet av Tyskland under en stor del av andra världskriget. På 1200-talet blev Riga en Hansestad och ännu tidigare en handelsstad för vikingar.

Idag bor en tredjedel av Lettlands befolkning, drygt 700 000, i Riga och turism är en viktig del av stadslivet. Många är de svenska skolklasser som åkt till Riga för att insupa atmosfären och titta närmare på några av stadens turistattraktioner. Kanske är det snart er tur?

Gamla stan är ett givet besöksmål. Här finns Rigas domkyrka, Sankt Peterskyrkan och många andra äldre byggnader. Numera är Gamla stan helt fri från biltrafik, så den lämpar sig alldeles utmärkt att ströva omkring i. Det är kort sagt ingen slump att stadsdelen återfinns på Unescos världsarvslista.

Är ni intresserade av att ta en guidad sightseeingtur finns det till och med en gratisvariant, men för en relativt liten slant finns flera andra alternativ både till fots, med buss och med kanalbåt längs Daugava och Riga kanal. Vill ni få ännu närmare kontakt med vattnet genom att hoppa i finns Jurmala Beach en kort tågresa bort.

Museer finns det gott om i Riga. Allt från Latvian War Museum till Riga Motormuseum. Shopping är också stort här. Gigantiska gallerior och köpcentra, men också små specialbutiker för alla möjliga produkter.

Till Riga åker ni antingen båt från Stockholm eller med direktflyg från flera svenska städer. Riga är en med svenska mått ganska billig stad, så det går att hitta prisvärda hotell och fantastiska restauranger till rimliga priser. Känns det ändå för dyrt kan ni finansiera klassresan genom ett försäljningssamarbete med DelikatessKungen.

Ni säljer deras prisbelönta cheddarost, belgiska praliner, ekologiska olivolja och lufttorkade salami till vänner och bekanta, lokala företag eller på nätet. Försäljningen är helt provisionsbaserad, så ni bestämmer själva hur mycket tid och kraft ni vill lägga ner. När ni sålt klart distribuerar ni varorna till slutkunderna, tar betalt och behåller er andel.